כולנו בשנים האחרונות זוכים לעבור מידי יום בצומת הגבעה הצרפתית ולהנות מהפקקים והעיכובים שם.. מבחינה תנועתית עולה כי האזור סובל מבעיות קשות בתפקוד התנועה, בעיקר ליוצאים מכיוון שכונות הצפון: פסגת זאב, נווה יעקב, בית חנינה ועוד.
בחודשים האחרונים פועל בשיא המרץ פרויקט ההפרדה מפלסית בצומת, פרויקט ענק ומשמעותי לצפון ירושלים ופסגת זאב בפרט, זהו אחד ממיזמי התחבורה הגדולים והמשמעותיים ביותר בירושלים בשנים האחרונות.
פרויקט ההפרדה מפלסית יבוצע באמצעות ארבע מנהרות שונות. 2 מנהרות בכביש מספר 1 לתנועה ישירה לכיוון מזרח לים המלח ומעלה אדומים ועוד 2 מנהרות לכיוון פסגת זאב. הפרויקט יקל משמעותית על התנועה הפרטית והציבורית בצפון העיר. ויאפשר נסיעה רציפה מירושלים למעלה אדומים ולישובים הסמוכים לצפון ירושלים, ללא רמזורים בשני הכיוונים וחיבור מהיר לכביש 9. מכיוון שההפרדה מפלסית תתבצע מתחת לשלושה צמתים ראשיים – צומת הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה',
מטרה מרכזית נוספת הינה נתינת עדיפות מלאה לרכבת הקלה העוברת בצומת הגבעה הצרפתית, זאת כחלק מקידום ושדרוג מערך התחבורה הציבורית בצפון העיר. בנוסף, יוקם חניון 'חנה וסע' בנחל צופים הסמוך לצומת ולתחנות הרכבת הקלה ובו כ-1,000 מקומות חנייה שיעמדו לרשות הנוסעים.
ההפרדה המפלסית תאפשר שחרור משמעותי של נתיבי התנועה ונסיעה רצופה מכיוון פסגת זאב ומעלה אדומים ועד לרמת שלמה. אורכם הכולל של המנהרות יהיה כארבעה וחצי קילומטרים והעבודות כוללות הנחת תשתיות וקביעת הסדרי תנועה חדשים באזור.
צפי סיום עבודות: 2024
עלות: מעל 1.2 מיליארד
צפו בוידאו מרתק של תהליך העבודה שצולם בימים אלה על ידי שמוליק פנחס תיעוד פרויקטים בתשתיות.
קרדיט תמונות ווידאו: תיעוד פרוייקטים בתשתיות – שמוליק פנחס