בתקופה האחרונה אנו עדים להפסקות חשמל ארוכות למדי בפסגה.
חברת החשמל מתעכבת מאד במתן פתרון לבעיה, חרף פניות חוזרות ונשנות, מה שגורם לאלפי בתי אב בשכונה להישאר מנותקים מזרם החשמל.
מצב זה הוא בלתי סביר ואף עשוי להביא לנזקים רבים ובמקרים מסוימים אף עד כדי סכנת חיים, שלא לדבר על כבר עוגמת הנפש.
אלמלא החורף, היינו צריכים אולי להשליך לפח כמויות אוכל גדולותבהעדר קירור, או להתמודד במקרים קשים יותר בלי חשמל במצב של חושך, קור, בלי מים חמים ועוד.
עמדה על כך כב' השופטת ד' ברק ארז בבג"ץ 4988/19 סיגלית מויסה נ' רשות החשמל כך;
"אני סבורה כי הזכות לאספקת חשמל היא בעלת זיקה מובהקת לזכות לקיום מינימלי בכבוד, שהוכרה זה מכבר בפסיקתנו כחלק מהזכות החוקתית לכבוד האדם"
כחבר הנהלת המנהל קהילתי, אני נשאל רבות ע"י תושבי השכונהנפגעי הפסקות החשמל, מה ניתן לעשות בסוגיה זו? האם ניתן לתבוע פיצויים מחברת החשמל?
כמובן שאין באמור יעוץ משפטי אבל ננסה לעשות קצת סדר.
חברת החשמל, או בשמה המדויק "חברת החשמל לישראל" היא חב' ממשלתית ציבורית, ונהנית ממונופול באספקה וייצור חשמל, הולכה, חלוקה, אספקה ומכירת החשמל ללקוחות.
על פי ספר סימן ה' לספר "אמות מידה" שיצא בחודש ינואר 2023 ע"י רשות החשמל, הנושא את הכותרת "פיצוי בשל נזק למכשיריםחשמליים והפרעות ממושכות ברשת החשמל" חברת החשמל מפצה במקרים מסוימים צרכנים עבור מכשירי חשמל שנפגעו בעת תקלות בצריכת החשמל.
לדוגמא, מי שנגרם לו נזק בעקבות הפסקת החשמל שנמשכה פרק זמן בלתי סביר יכול לתבוע את חברת החשמל, אם התקלה לא טופלה.
זמן סביר בתנאי מזג אוויר סוער לא אמור לעלות, לדעתי, על מספר שעות בודדות. מקרים שבהם לא תוקנה התקלה במשך שעות רבות, בהחלט אינם סבירים ויכולים להוות עילת תביעה.
מה ניתן לתבוע?
עקרונית, כל מי שנפגע יכול לתבוע פיצוי בגין כל נזק שנגרם לו עקב הפסקת החשמל הארוכה. החל מאובדן של אוכל במקרר ובמקפיא ועד לנזקים כבדים יותר כמו קלקול של מכשירי חשמל וכל נזק שנגרם בעקבות אותו קלקול של מכשירי החשמל הללו, הפסד ימי עבודה וכו'.
במקרים יותר חמורים שבהם עלולים להיגרם נזקים כבדים יותר, כך לדוגמא, כאשר נגרם נזק גופני של ממש לאלו התלויים בחשמל לצורך הפעלת מכונות רפואיות כאלה ואחרות כגון קשישים, נכים וכו'. או אז, יכול מי שנפגע להגיש תביעת נזיקין על נזקי הגוף שנגרמו לו בעקבות הפסקת החשמל הממושכת.
התהליך
בטרם הגשת תביעה, על הצרכן להגיש תלונה לחברת החשמל, בה יפרט את התאריך המדויק, היום, והשעה בה אירע הנזק.
כדי לקבוע את גובה הפיצוי לעניין הזכאות לפיצוי בשל נזק למכשיר חשמלי, על הצרכן להגיש לחברת החשמל מסמכים ובהם פרטי התקלה, או חלקים שהוחלפו במכשיר והצעת מחיר מפורטת או חשבון תיקון. במידת הצורך יציג הצרכן, לבקשת החברה, גם את המכשיר שניזוק.
על חברת החשמל להעביר לצרכן, בהתאם לדרישתו, נתונים על תקלות באספקת החשמל שהביאו לפגיעה במכשיר.
היה אם וחב' החשמל לא תישא באחריות לנזק, או שתישא בו לא במידה מספקת, ניתן להגיש תביעה לפיצוי כספי מבית המשפט.
חורף חם ושמח 😊