לפני כשבוע נרשם ציון דרך משמעותי בפרויקט ההפרדה המפלסית, עם פריצת המנהרה הראשונה העוברת מתחת לפני הקרקע בצומת הגבעה הצרפתית לכיוון מעלה אדומים ופריצת מנהרה נוספת לכיוון פסגת זאב.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ראש העיר מעלה אדומים, בני כשריאל, מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי, מנכ"ל חברת מוריה, גלעד בר-אדון ומהנדסי הפרויקט ערכו אתמול סיור מקצועי לאחר פריצת המנהרות. למשתתפים ניתנה סקירה אודות הפרויקט, ונערך סיור באתר המנהרות.
פרויקט ההפרדה המפלסית מהווה חלק ממערך התחבורה העתידי של ירושלים, הכולל גם הרחבת מספר הכניסות לעיר. הפרויקט נמנה בין פרוייקטי התחבורה בעלי ההיקף התקציבי הגדול ביותר, המבוצעים בירושלים וסביבתה בשנים האחרונות, ועלותו עומדת על כ-1.2 מיליארד ש"ח.
חשיבות הפרויקט היא בכך שהוא יאפשר לבאים וליוצאים מכיוון הכניסה הצפון-מזרחית של ירושלים, נסיעה קצרה, נוחה ובטוחה יותר, יפחית את עומסי התנועה באזור וינגיש את שירותי הרכבת הקלה.
הפרויקט מבוצע באחד הצמתים המרכזיים והעמוסים ביותר בירושלים, אליו מתנקזים עשרות אלפי כלי רכב מדי יום.
במסגרת הפרויקט, מבוצעת כריית ארבע מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של כ-4.4 ק"מ ובעומק של כ-40 מטר: שתי מנהרות מציר יגאל ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה, באורך של כ-1.5 ק"מ כל אחת עם שני נתיבים לכל כיוון ושתי מנהרות לכיוון שכונת פסגת זאב ובחזרה. אורך כל מנהרה הוא כ- 700 מ' עם נתיב אחד לכל כיוון. המנהרות יחצו שלושה צמתים ראשיים: צומת הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'.
אמנם קצת מעלה חשש הנקודה שהמנהרות הראשיות של כביש 1 יקבלו 2 נתיבים לכל כיוון והמנהרות לפסגת זאב נתיב 1 לכל כיוון. נקווה שבמערך הכללי זה יועיל לפסגת זאב ויקדם אותה משמעותית.