בכתבה הזו נדבר על הנתונים החדשים שמראים שהירושלמים הם הנהגים הפחות טובים בישראל בנוגע לחגירת חגורות בטיחות. ננסה לנתח את הסיבות למצב הזה, את ההשלכות שלו על בטיחות הדרכים ואת הדרכים לשנות את המגמה.
חגורת בטיחות היא אחד האמצעים החשובים והבסיסיים להגנה על חיי הנהג והנוסעים במקרה של תאונת דרכים. למרות זאת, ישנם נהגים שמתעלמים מחוק החובה לחגור את עצמם ואת הנוסעים שברכב. לעתים, מדובר בשכחה, בעיוורון או באי-נוחות. לעתים, מדובר בהתעלמות משמירה על החיים.
בשנת 2022, שוטרי משטרת ישראל רשמו 111,816 דוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות ברחבי הארץ . מדובר בירידה של 8% לעומת שנת 2021, שבה נרשמו 121,586 אלף דוחות. אבל האם מדובר בשיפור משמעותי? לא בהכרח.
בעייה משמעותית שנראית בנתונים היא ההבדל הענק בין הערים השונות. בעוד שבחלק מהערים ישנו מאמץ אמיתי לשמירה על חיי אדם, בערים אחרות נראה שלא כל כך אכפת. הדוגמא הבולטת ביותר היא ירושלים.
בשנת 2022, ירושלים הייתה העיר שבה נרשמו הכי הרבה דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור – 4,099 . מדובר ב-3.7% מכלל הדוחות שנרשמו בארץ. לעומת זאת, בתל אביב-יפו, שהיא העיר הגדולה ביותר בארץ, נרשמו 1,414 (1.3%) דוחות.
חגורת בטיחות היא אחד האמצעים החשובים ביותר להגנה על חיי הנהג והנוסעים במקרה של תאונת דרכים. למרות זאת, לא מעט נהגים מתעלמים מחוק החגירה ומשאירים את עצמם ואת מי שברכב ללא הגנה.
אי חגירת חגורת בטיחות היא עבירה שעלולה להיות קטלנית במקרה של תאונת דרכים. למרות שחוק התנועה מחייב לחגור חגורת בטיחות במושב הנהג ובמושבים האחוריים, ישנם נהגים שמתעלמים מהחוק או משאירים את הנוסעים ללא חגרה. לעתים, מדובר בחוסר מודעות לחשיבות החגורה, לעתים במחשבה הבטוחה שלי זה לא יקרה. או סתם ללא סיבה..
האם מדד הדו"ח משקף את המצב האמיתי? לא בטוח. יתכן מאד שהדו"ח משקף את סטטוס האכיפה של המשטרה בערים השונות, ולא בהכרח מעיד על ההתנהלות הנהגים.